19 March 2019

Nedac Sorbo Mascot krijgt nieuwe eigenaren

Huishoudelijke groothandel Nedac Sorbo Mascot krijgt nieuwe eigenaren

Groothandel Nedac Sorbo Mascot, bekend als leverancier van borstels, kwasten en schoonmaakmiddelen, wisselt van eigenaren. Investeerder Parcom Capital en de Brabantse zakenman Robert van der Wallen verwerven samen de meerderheid van de aandelen en willen de onderneming opstuwen tot een grote Europese speler.

Met de komst van Van der Wallen haalt Sorbo een vermogende ondernemer en een grote kenner van de consumentenmarkt in huis. Hij was de grondlegger van het spaaractiebedrijf Brand Loyalty - in 2013 door hem verkocht aan het Amerikaanse moederbedrijf van AirMiles. Die deal leverde hem ongeveer €1 mrd op, inclusief nabetalingen.

Affiniteit

Van der Wallen, die eerder al investeerde in een bouwbedrijf, een kappersketen en in wijngaarden, zegt in een toelichting veel affiniteit te hebben met Sorbo. 'Ze zijn evenals Brand Loyalty actief in de consumentensector. Het gaat om dezelfde klanten en dezelfde non-food artikelen. Dit ligt heel dicht bij mijn hart.'

Hij ziet de participatie in de groothandel dan ook niet als een passieve belegging. 'Ik word adviseur van Sorbo en vraagbaak en sparring partner van de directie.' Overigens is hij niet van plan om loyaliteitsacties bij dit bedrijf te entameren. 'Dat zou niet kunnen, want ik ben nog gebonden aan een concurrentiebeding.' Hij treedt ook niet toe tot de raad van commissarissen. Die rol wordt ingevuld door private-equityhuis Parcom.

Parcom en Van der Wallen nemen bij Sorbo de plaats in van grootaandeelhouders Capital A (voormalig ABN Amro Participaties) en NPM Capital, het investeringsvehikel van familieconcern SHV. Deze beide partijen worden uitgekocht. Niet bekend is hoeveel er met die deal is gemoeid. Een andere participant, H2 Equity Partners, breidt tegelijk zijn belang in Sorbo uit. Ook het management van de groothandel vergroot zijn aandelenpositie.

Reeks overnames

Het grote publiek kent Nedac Sorbo Mascot waarschijnlijk vooral van de Sorbo-doekjes en schuursponsjes. Maar het bedrijf uit Duiven, wiens geschiedenis teruggaat op een bezem- en borstelfabriek uit 1890, levert inmiddels ook een keur aan panty's, hondensnacks, zelfgeneesmiddelen en bakgerei aan supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten. Omdat die klanten almaar groter en machtiger werden voelde het bedrijf zich genoodzaakt om de eigen marktpositie te versterken door het productenaanbod uit te breiden.

Sorbo, met 540 medewerkers goed voor een jaaromzet van €250 mln, betitelt zich als de 'consolidator' in de sector. Het bedrijf neemt in rap tempo soortgenoten over. Zo werd een jaar geleden Mascot Europe ingelijfd, een distributeur van was- en reinigingsmiddelen, gereedschappen en knutselartikelen. Mascot levert zijn assortiment onder meer aan winkelketen Action. Ook in de jaren 2016 en 2017 kwamen acquisities tot stand, vier in totaal.

Van der Wallen, die zich na verkoop van Brand Loyalty heeft voorgenomen om te blijven ondernemen, spreekt van een 'prachtig en gezond bedrijf'. Hij ziet mogelijkheden voor verdere overnames in West-Europa. 'De onderneming moet in omvang kunnen verdubbelen, ik denk daarbij aan een termijn van vijf jaar.'

Sorbo beschikt over een hoofdkantoor en magazijn in het Gelderse Duiven, en heeft verkoopvestigingen en distributiecentra in België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. De overname door de voormalige ING-dochter Parcom en Van der Wallen moet nog worden goedgekeurd door de toezichthouder op de concurrentie, de Autoriteit Consument en Markt.

Persbericht